25.02.2013

Dykking på Madagaskar

Heisann!

Så, mitt navn er Oda og jeg kommer fra Lørenskog.  Jeg har vært en ivrig dykker/kaffeslamp på prodykk i sommer og nå er jeg på en liten opplevelsesreise hvor jeg skal være på Madagaskar i seks uker. Jeg jobber som frivillig gjennom en organisasjon kalt Frontier. Dette er en britisk organisasjon som driver med conservation programs i skog og til havs. Jeg skal ihvertfall passe på havet. (eller har passa på havet, er ferdig nå. Men henger bare litt etter med blogginga!) så jeg har kryssa av mangt et skjema om hva jeg har sett, og til og med intervjua lokale fiskere for å høres dere stemme!!

Så som frivillig som skal jobbe med havet må man være klar for det meste, alt fra panikkanfall på snorkletur, kraftig strøm så man må avlyse søket og til sist men ikke minst sykloner. Alt man kan gjøre er å ikke la seg stoppe av disse humpene!
Så vi hadde en uke hvor en syklon dreiv og sneik seg rundt. Noe som betydde null båt på vannet som igjen ledet til null dykking, men snorkling på det lokale reefet ble det da. Så godt kjent ble jeg med det og alle godsakene den gjemte. Jeg brukte mye tid på å lære koraller. 
Siden BSP er komplisert å gjøre når man snorkler ble vi inntrodusert til noe nytt kaldt Aktiv søk. Noe som ble min favoritt måte å jobbe på. Det er så enkelt som at man blir delt inn i tre med ansvar for hver sitt område: schooling fish, territorial fish og innverts. Så velger man et område å gjøre søket på, svømmer rundt i 30 min og krysser av hva man ser innenfor sitt område. Krysser av på en skjema hvor alt man kan se står!  Helt fantastisk måte å jobbe på for man ser så mye rart..

Nå har jeg tatt turen videre til Fiji, og får jeg til noen dykk der, som planlagt, skal dere få høre mer om det senere! (forhåpentligvis får jeg også til noen bilder etterhvert også)

Hei så lenge!

1 kommentar: