14.01.2013

Timelapse under vann

I helgen hadde jeg et dykk på Svestad brygge, for å teste ut to ting, Timelapse og mitt nye GoPro Hero3

På veg ned til Sortebill, svømte jeg litt til venstre, og fant en liten vegg med noen sjøstjerner på.
Kameraet ble plassert på stativ, med videolys påskrudd, og der sto den i en halvtime og tok bilder.
Jeg har et Nikon D800E m/ 14mm vidvinkel, i et nauticamhus, og siden nikon har innebygged intervall-timer, går det an å lage timelapse, også under vann. (Dette fungerer på de fleste nikon, og sikkert en del andre -GoPro feks er bra). Mens kameraet tok bilder, svømte jeg ned til sortebill og tilbake, på denne turen testet jeg ut filming med GoPro Hero3 -med en videolykt på 10.000 lumen ca. En slik:
http://www.archonlight.no/?wpsc-product=d100w


Kameraet står på et stativ beregnet for UV-bruk, og jeg brukte ca 2*2 kg bly, for å holde det stille.
Et gammelt billig plast/alu-stativ kan sikkert og brukes, og er billigere enn spesialstativ

En kjapp Timelapse-bruksanvisning, blir omtrent slik;

  • Kamera, UV-hus klart, fest til stativ. Husk bly
  • Finn et sted der du kan ta bilder av feks en vegg, eller i alle fall noe som ikke har så stor dybde (dybde som i ulik avstand til det du tar bilde av i ulike deler av bildet, dybdeskarpheten kan bli et problem
  • Pass på at du har noe som beveger seg i bildet, sjøstjerner feks er fint...
  • Sett opp kamera på  stativ, plasser bly så det står støtt, ta noen testbilder
  • Jeg hadde 2*1000lumen videolykter på riggen, lys er fint, men om det er god sikt, kan du muligens komme unna med naturlig lys, i alle fall på grunna. blits er ikke et alternativ, da du skal ta _maange_ bilder, og batteriet nok vil gå tomt.
  • På denne sekvensen, brukte jeg 1/60 sek, F8 og ISO 1600. Her må du prøve deg frem. Se på histogrammet på kameraet, at bildet er korrekt eksponert. Jeg tar alltid i RAW-format, også for timelapse. NB; Kameraet MÅ stå på manuell alt, ingenting automatisk er lov på timelapse!
  • Om bildet nå er bra, er det nå viktig å skru av autofokus -jeg har en bryter på venstre side av huset
  • Når alt er klart, start interval timer (ikke timelapse-valget på nyere nikon, bruk interval!) -jeg valgte 4 sekund mellom hvert bilde, det er ofte bedre å ha kortere intervall, siden det er lett å speede opp en sekvens etterpå, men ned blir hakkete.
  • Finn på noe annet -svøm vekk ifra kameraet (men husk hvor det står...) -det er viktig at ikke strølys fra din eller buddys lampe kommer inn i bildet, det vil ødelegge sekvensen.
  • Etter en stund, kan du hente kameraet, og du har masse fine bilder som du må redigere -det går vi ikke igjennom her, søk på google, så vil du få svar. (Tips; Lightroom + lrtimelapse fungerer bra)
Her følger filmen, lett redigert, filma med gopro og timelapse midt i filmen.

Hero3 og timelapse på Svestad from Jon Ottar Runde on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar