19.06.2013

Monster-Sneglen

Fredag 24 mai bestemte jeg meg for å ta et kveldsdykk og dro ned til Prodykk der jeg møtte Lars, og vi bestemte oss for å ta en tur bort til Sinbad. Etter mye prat og hygge hoppet vi i vannet rundt 1900-tiden.
Vi la oss på ca 15 til 20 meter. Vi så de vanlige tingene som er på Svestad, Kråkebolle, Bergkorall, Lekter'n, Sjønellik, Bergnebb og Dødmannshånd, men plutselig skvatt jeg til som bare faen! Halvveis bort til Sinbad, ved siden av en Dødmannshånd lå den på 15 meter. En forvokst nakensnegle som så ut som den hadde fått sprøyta testosteron i seg. Jeg følte meg som Steve Irwin! Helt i ekstase for å se denne nakne skapningen. Jeg lå og så på Korallsneglen og tenkte fy for et monster av en snegle. Da jeg først fikk roet meg ned og tatt de bildene jeg skulle, så måtte jeg ta mål av den, og den var hele 15,5 cm lang! Vi kom aldri frem til Sinbad denne kvelden på grunn av denne fasinerende skapningen.


Korallsneglen (Tritonia hombergi)
Dette er den største nakensneglen i vårt farvann og kan bli opptil 20 cm lang. Dette er også den eneste nakensneglen som kan skade mennesker i norske farvann. Ryggen på Korallsneglen er dekket av vorter som skiller ut irriterende væske som kan gi blemmer ved hudkontakt. Gjellene sitter langs hele kroppssiden, og vil øke merkbart ved alderen. De store gjellene peker mot midten av kroppen og de små gjellene peker utover. Kroppen varierer i farge fra hvit til mørkebrun og fargen blir mørkere med alderen. Vi finner Korallsneglen fra bare noen få meters dyp, til 80 meter. Den lever av Dødmannshånd. Korallsneglen er rapportert fra middelhavet og opp til Norge, og vi finner den spredt fra Oslofjorden til til Nord-Troms.



For de som er interessert så er den største dokumenterte nakensneglen (Hexabranchus sanguineus) på 52 cm!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar