06.06.2013

Ny nakensegle på Svestad- og i Norge!


Det er vel for en mnd eller to siden jeg først så denne sneglen, hva jeg trodde var en bitteliten hvit frynsesnegl  av et eller annet slag. Sneglen er neppe større en 4mm, og  det er først når jeg ser på kamera at jeg registrerer de litt oppblåste fordøyelseskanalene som er så karakteristiske for Eubranchus. 

Eubranchus er en snegle som ikke er spesielt vanlig i Oslofjorden så jeg ble litt ivrig etter å identifisere den. Jeg har brukt en skotsk nudi ID side: www.nudibranch.org med stor suksess tidligere og falt ned på at det kunne være en Eubranchus exiguus, men etter litt googling kom jeg over en artikkel fra nudipixel skrevet av Christian Skauge. Artikkelen forteller at det nylig er registrert 2 nye Eubranchus arter i Norge, Eubranchus rupium, er en av disse.  Jeg er overbevist om at det er nettopp denne sneglen jeg har funnet på grundt vann rett utenfor ProDykk, det til tross for at dette er en ny art kun registrert  på Vestlandet her til lands. For å få en form for bekreftelse sendte jeg bilde til Christian Skauge som sa at dette med all sansynlighet er en Eubranchus rupium.

Etter at jeg har blitt oppmerksom på denne snegla finner jeg den titt og stadig på grunna, hvor den spiser bittesmå hydroider men jeg har ikke møtt på noen så stor som 1cm. Det som slår meg er at dette antagelig ikke er noen ny art som bare har dukket opp, men en art som sikkert har vært her i lang, lang tid. Størrelsen gjør den meget vanskelig å finne, og om man skulle komme over den må man være rustet med en god makrolinse for å kunne identifisere den. Selv da er det nok lett å falle på Eubranchus exiguus slik jeg først gjorde.


Selv om denne sneglen mest sannsynelig har vært her i lang tid, ønskes den hjertelig velkommen til oss på Svestad og Oslofjorden forøvrig!

1 kommentar:

  1. Wow det er ganske fantastisk....
    Hilsen Ole som ikke gidder å logge seg inn.

    SvarSlett