Ny blogger på brygga til Prodykk!
Jeg må nesten begynne det hele med å
si hvem jeg er og hvilken bakgrunn jeg har.
Jeg heter Vegard Paulsen og tok
dykkelappen på Prodykk i 2005. Jeg dykket sporadisk på ferier frem
til jeg tok AOWD på Similan islands i Thailand i mars 2012. Etter
dette ble jeg bitt av basillen og gikk til innkjøp av dykkeutstyr.
Det har blitt mange kjøreturer etter jobb til Svestad på tirsdager,
noen onsdagsturer med Sjøtrollet, torsdagsdykk med Torsdagsdykket
IL her og der, dykking på Gylte, litt dykking fra båt, og noen
helge-bilturer hit og dit med dykkebuddies. Med andre ord er jeg en
veldig ny og uerfaren dykker, med 58 dykk i skrivende stund, men man
lærer stadig mer!
Fra videoamatør til mindre amatør
Interessen for film og tv har vært der lenge. Det hele startet med videokamera som
glad amatør da jeg var 10 år. Veien derfra har vært lang og full av
utfordringer, og jeg vet ikke helt om jeg noen gang kan slutte å
kalle meg amatør. Jeg har en del arbeidserfaring fra
videoproduksjon, både som kameramann, lydtekniker og klipper. Først
startet det som selvstendig næringsdrivende, men de siste årene har
jeg jobbet ett år i Tv2 interaktiv, to år i Hotel Cæsar, og nå
passerer jeg straks to år i jobben jeg har nå i Video 4. Der jobber
jeg som selger for broadcast, og prøver å styrke kompetansen på filming under
vann når jeg får tid.il elle
Jeg prøver å legge litt fokus på
utstyret du trenger for å filme under vann på jobben og drar
selvfølgelig nytte av personlige erfaringer i hobbyen min på veien.
Blogg - ikke jobb
Jeg vil likevel si på at jeg ikke er
på jobb når jeg skriver i denne bloggen. Alle erfaringer og
meninger er fra personlig synspunkt, og det representerer ikke min
hverdag som selger. Det er av eget initiativ at jeg skriver noen ord
i bloggen. Det gjør jeg mest fordi jeg har lyst til å dele mine
erfaringer og opplevelser, og potensielle fallgruver slik at andre
kan dra nytte av dette. Om jeg blander kortene mellom jobb og fritid for mye så gi meg gjerne et hint om det, men disse tingene sklir ofte sammen enten jeg vil eller ikke, når temaene blir så nært beslektet. Jeg tror alikevel ikke det blir et tema så lenge jeg er åpen på det fra første stund. Forhåpentligvis vil du få til noen
fantastiske undervannsfilmer uten å behøve å gå akkurat samme
løype som jeg har gått.
Har du blitt lei dykking allerede?
Dykking i Norge har mange utfordringer.
Jeg tror en av de største må være når du etter en del dykk får
teknikken på plass, fort innser at det kan bli litt kjedelig å
dykke bare for å dykke i Oslofjorden. Med dårlig sikt om sommeren
og isflak og kaldt vann om vinteren kan de fleste bli lei etterhvert.
Dykkelappen i utlandet
Spesielt de som tar dykkelappen i
utlandet med god sikt og masse å se på, får seg som regel en
overraskelse når de kommer hjem til kalde Norge og prøver å holde
hobbyen ved like. Mangel på tilhørighet til et dykkesenter i
nærheten av der du bor kan ofte være det
som setter en stopper for hobbyen når du akkurat har kommet hjem fra
en fin dykkeferie med sertifikatet i lomma.
Den forbanna komfortable sofaen!
Det er ikke alltid like lett å komme
seg ut av sofaen og bort fra tven eller pcen når du ikke kjenner så
mange buddies rundt deg som dykker, og det kan ofte være vanskelig å
komme over kneika og bli kjent med folk. Antall personer som slutter
med dykking i tiden etter Open water kurset og etter å ha kjøpt
eget dykkeutstyr og fått 20-30 dykk på seg, er nok stor. Det kan
man se av mengden komplette dykkeutstyrspakker som ligger til salgs
på bruktsalgforumene og på finn.no.
Man kan jo i tillegg ta regnestykket på
hvor mange som tar sertifikatet vs hvor mange som dykker aktivt. Jeg tror lokal tilhørighet til et dykkesenter, slik som jeg har til Prodykk og Gylte skaper grobunn for en langvarig hobby. Det er lett å komme i prat med nye folk og enda lettere å finne en dykkebuddy du kan ta en tur eller ti under vann med. Kombiner det med å være aktiv på forums som dykkesiden.com eller dykkeprat.no så har du stort potensiale for å både øke ekspertisen på dykking, og å få deg noen nye venner i samme slengen.
Februar 2013 hos Prodykk. Nydelig dykkevær og veldig mye folk tilstede! Parkeringsplassen var helt full. |
Jakten på utfordringer
For å ikke bli en av de som faller fra dykkehobbyen på et tidlig tidspunkt er det veldig viktig og
finne noen aktiviteter og drive med under vann som kan holde
interessen oppe når du har fått teknikken på plass, vært på
samme dykkested flere ganger, og husker hvor den steinen lå, hvor
den blå hummeren bor, og i hvilket hulrom i vraket den ålen gjemmer
seg.
Hvilken vei skal man gå?
Noen veier og gå
som dykker for å ha noe å drive med under vann, kan det være alt
fra å drille teknisk dykking på det store dypet til å fotografere
små og store ting og legge ut bildene på nettet, gå skoleveien og
lære opp nye dykkere, eller å lete etter forsvunnede ting, og noen
vurderer tilogmed og gå hakket videre for å bli en arbeids-dykker i
Nordsjøen eller i brannvesenet. For noen kan det likevel handle om å dykke mest mulig og
bruke opp lønna på gadgets og utstyr man mener man trenger for
å bli en bedre dykker.
Padi kan fjerne kjedsomheten under
vann!
Padi har en veldig fornuftig strategi
for å få deg interessert i flere emner. De har emnekurs for en
billig penge som kan gi deg en introduksjon til ting å finne på
under vann, og det er mange veier og gå. Hvis du syns det begynner å
bli kjedelig, ta et emnekurs, så blir det raskt veldig gøy igjen!
Syns du det virker spennende og filme under vann?
Sjekk ut PADI sitt underwater videographer kurs eller en av de andre emnekursene her.
Hva handler egentlig bloggingen min
om?
Min vei, den handler mest om det jeg
har holdt på med på land og er det jeg brenner for. Produsere film
og tv, så for meg er det naturlig å ta den interessen videre under
vann, og det er det jeg har tenkt til å blogge om. Alt annet er
egentlig en lang avsporing underveis, men det er jo halve moroa.
Det er merkelig
hvor mye man begynner å skrive om andre ting, når man egentlig bare
skulle skrive litt om tips til å filme under vann.
Filming under vann!
Jeg skrev ca en en og en halv sides
artikkel i siste Preview magasin om å filme under vann så jeg
tenker det er naturlig og stjele litt av det tilbake hit, bare fordi
jeg kan. Det er jo min tekst! Mouhaha...
Du finner hele artikkelen her sammen
med intervju med Gunnar fra Fue som dykket ned til Blucher for å
filme, og en veldig interessant artikkel om de som filmer
undervanns-dokumentar om Moken folket Thailand. (jeg tar med en haug
kopier av Preview ut til Prodykk og Fue så du kan ta med deg bladet
hjem om du vil)
Preview 1 – 2013 (Link til pdf versjon av bladet)
//Copypaste fra artikkelen min under//
Hus under vann
Et undervannshus til kameraet ditt er første steg før du går under vann. Den sårbare elektronikken i kameraet er nødt til å fungere i et miljø det aldri ble laget for. Utstyret må også takle fukt, korroderende saltvann, tøff behandlng og et varierende atmosfærisk trykk. Et godt undervannshus skal gi deg alle de viktige kamerafunksjonene, innsyn til kamerasøkeren eller en egen skjerm, kamerakontrollere for opptak, linsejusteringer, blender, lukkerhastighet, hvitbalanse og annet: Når du er under vann tikker klokken raskt. Du er derfor helt avhengig av at utstyret er enkelt å betjene slik at du raskest mulig får de bildene du ønsker.
Profesjonelle undervannshus kan koste like mye som selve kameraet, men når man ser litt nærmere på hvilken oppgave det utfører, og tar med i regnestykket at en lekkasje kan koste filmproduksjonen både et ødelagt kamera og en uønsket stans i filmproduksjonen, så er dette noe man må tenke nøye gjennom. Filmer man på avsidesliggende steder med liten eller ingen tilgang på backuputstyr kan en stopp i produksjonen fort koste mer enn det man sparte på et billig hus.
Lys under vann
Fotografens gyldne regel er at et godt bilde betyr god lyssetting: Jo bedre lys jo mer har kameraet å jobbe med. Akkurat som synet vårt trenger bildebrikken i kameraet lys for å kunne se det som filmes. Utviklingen innen stillbilde- og videokameraer flytter grensene for kameraenes egenskaper hele tiden, med stadig større bildebrikker, mer lysfølsomme linser, digital lysforsterkning og mer avanserte former for støyreduksjon. Men digital lysforsterkning kombinert med en aktiv støyreduksjon vil svært ofte gi et unaturlig og forvrengt bilde. Spesielt når fotografen ønsker å øke oppløsningen på bildet oppover mot HD, og videre til 4K vil dette syntes veldig godt - og jo dårlige lys, jo dårligere resultat.
Farge under vann
Under vann er lys og lyssetting en enda større utfordring. Først og fremst fordi naturlige sol-lyset jo forsvinner dess dypere en kommer. Og ikke bare det - de ulike fargene i spekteret forsvinner på ulike dybder, avhengig av de ulike fargenes bølgelengder. De første fargene som blir borte er rød, så grønt, så blått. Man blir derfor nødt til å tilføre naturlig lys i hele fargespekteret for å få tilbake fargene i motivet du ønsker å filme. Dagens ledlys-teknologi gjør at mengden energi - batterikraft - du trenger for å belyse havbunnen er betraktelig mindre enn tidligere. Resultatet er at man kan bruke små lamper med sterke jevnt diffuse lys som har batteripakke inkludert. Light & Motion er blant de beste på markedet når det gjelder videolys, men også vår leverandør LitePanels har løsninger her. LitePanels har også spesielle løsninger for å lyssette noen av havets vakreste skapninger: fluoriserende planter og dyr.
Grønt farvann
I norske farvann er vi om sommeren plaget med høy konsentrasjon av alger, noe som ofte gjør vannet helt grønt i de øvre vannlagene. Dette gir undervannsfotografen enda flere utfordringer fordi vannet ser helt grønt ut på film. Publikums oppfattelse av vann er som oftest at vann, det skal være blått. Et fargefilter kan justere dette for deg og kompensere for noen av de manglende rødfargene under vann. Alternativet er som regel å gjøre det i etterarbeid, men om du har filmet med en lav bitrate i første omgang vil det ofte være veldig reduserende for bildet og gjøre fargekorrigeringen som skal til for å gjenninføre fargene som mangler.
Gi meg en arm
Gode fester til lysene på undervannshuset har flere funksjoner. Naturlige partikler i vannet som jord og sand, gjør ofte at sikten blir dårligere under vann. Når du setter lys på vann med partikler i, fanger partiklene ofte opp noe av lyset. Dette kan ødelegge et ellers bra bilde, og på videomatrialet du sitter igjen med ser ut som tåke foran linsa. For å hjelpe på dette er det ofte lurt å ha lange videoarmer på lysene som gjør at du kan flytte lysene ut til siden, opp eller frem mot motivet ditt slik at lyset treffer fra en annen vinkel enn kameraet. I tillegg får man ofte de beste bildene når man setter lys fra siden for å få frem kontrastene på motivet, i motsetning til å belyse rett forfra og få et flatt og kjedelig bilde. Det finnes også armer med positiv oppdrift for å hindre at lysarmaturets tyngde skal dra kameraet ut av balanse.
Et undervannshus til kameraet ditt er første steg før du går under vann. Den sårbare elektronikken i kameraet er nødt til å fungere i et miljø det aldri ble laget for. Utstyret må også takle fukt, korroderende saltvann, tøff behandlng og et varierende atmosfærisk trykk. Et godt undervannshus skal gi deg alle de viktige kamerafunksjonene, innsyn til kamerasøkeren eller en egen skjerm, kamerakontrollere for opptak, linsejusteringer, blender, lukkerhastighet, hvitbalanse og annet: Når du er under vann tikker klokken raskt. Du er derfor helt avhengig av at utstyret er enkelt å betjene slik at du raskest mulig får de bildene du ønsker.
Profesjonelle undervannshus kan koste like mye som selve kameraet, men når man ser litt nærmere på hvilken oppgave det utfører, og tar med i regnestykket at en lekkasje kan koste filmproduksjonen både et ødelagt kamera og en uønsket stans i filmproduksjonen, så er dette noe man må tenke nøye gjennom. Filmer man på avsidesliggende steder med liten eller ingen tilgang på backuputstyr kan en stopp i produksjonen fort koste mer enn det man sparte på et billig hus.
Lys under vann
Fotografens gyldne regel er at et godt bilde betyr god lyssetting: Jo bedre lys jo mer har kameraet å jobbe med. Akkurat som synet vårt trenger bildebrikken i kameraet lys for å kunne se det som filmes. Utviklingen innen stillbilde- og videokameraer flytter grensene for kameraenes egenskaper hele tiden, med stadig større bildebrikker, mer lysfølsomme linser, digital lysforsterkning og mer avanserte former for støyreduksjon. Men digital lysforsterkning kombinert med en aktiv støyreduksjon vil svært ofte gi et unaturlig og forvrengt bilde. Spesielt når fotografen ønsker å øke oppløsningen på bildet oppover mot HD, og videre til 4K vil dette syntes veldig godt - og jo dårlige lys, jo dårligere resultat.
Farge under vann
Under vann er lys og lyssetting en enda større utfordring. Først og fremst fordi naturlige sol-lyset jo forsvinner dess dypere en kommer. Og ikke bare det - de ulike fargene i spekteret forsvinner på ulike dybder, avhengig av de ulike fargenes bølgelengder. De første fargene som blir borte er rød, så grønt, så blått. Man blir derfor nødt til å tilføre naturlig lys i hele fargespekteret for å få tilbake fargene i motivet du ønsker å filme. Dagens ledlys-teknologi gjør at mengden energi - batterikraft - du trenger for å belyse havbunnen er betraktelig mindre enn tidligere. Resultatet er at man kan bruke små lamper med sterke jevnt diffuse lys som har batteripakke inkludert. Light & Motion er blant de beste på markedet når det gjelder videolys, men også vår leverandør LitePanels har løsninger her. LitePanels har også spesielle løsninger for å lyssette noen av havets vakreste skapninger: fluoriserende planter og dyr.
Grønt farvann
I norske farvann er vi om sommeren plaget med høy konsentrasjon av alger, noe som ofte gjør vannet helt grønt i de øvre vannlagene. Dette gir undervannsfotografen enda flere utfordringer fordi vannet ser helt grønt ut på film. Publikums oppfattelse av vann er som oftest at vann, det skal være blått. Et fargefilter kan justere dette for deg og kompensere for noen av de manglende rødfargene under vann. Alternativet er som regel å gjøre det i etterarbeid, men om du har filmet med en lav bitrate i første omgang vil det ofte være veldig reduserende for bildet og gjøre fargekorrigeringen som skal til for å gjenninføre fargene som mangler.
Gi meg en arm
Gode fester til lysene på undervannshuset har flere funksjoner. Naturlige partikler i vannet som jord og sand, gjør ofte at sikten blir dårligere under vann. Når du setter lys på vann med partikler i, fanger partiklene ofte opp noe av lyset. Dette kan ødelegge et ellers bra bilde, og på videomatrialet du sitter igjen med ser ut som tåke foran linsa. For å hjelpe på dette er det ofte lurt å ha lange videoarmer på lysene som gjør at du kan flytte lysene ut til siden, opp eller frem mot motivet ditt slik at lyset treffer fra en annen vinkel enn kameraet. I tillegg får man ofte de beste bildene når man setter lys fra siden for å få frem kontrastene på motivet, i motsetning til å belyse rett forfra og få et flatt og kjedelig bilde. Det finnes også armer med positiv oppdrift for å hindre at lysarmaturets tyngde skal dra kameraet ut av balanse.
///Slutt på artikkelen i Preview
Gopro i neste
blogginnlegg
I neste blogginnlegg kommer jeg til å
fokusere mest på filming med Gopro med forskjellige håndtak og lys,
da det er mye snakk om dette om dagen. De fleste har budsjettet på
plass for å kjøpe seg en billig Gopro, men ikke alle vet hvilket
utstyr som er greit å bruke til. At man må bruke minst like mye
penger på lys som selve kameraet for å få et brukbart bilde er
heller ikke en selvfølge for folk. Kompetansen til mannen i gata på
filformater, videooppløsning, framerates, utstyrsvalg, redigering og
fargekorrigering er nok også varierende.
Jeg ønsker derfor å lufte litt
forskjellige løsninger, hva som fungerer og hva som definitivt ikke
fungerer! Som jeg nevner over i Preview-artikkelen har kraftig lys
med stor og diffus spredning alt å si for et godt bilde. Det
fungerer feks ikke med en 100watts HID Spot-lykt uten diffuser.
Bildet brenner ut med en gang. Ta gjerne en kikk på Gopro kitene jeg
har satt opp i Preview og som ukestilbud på video4.no så lenge. De er komplette med lys, tray og gopro med minnekort og shockline så du slipper å rote bort kamerariggen.
Om det er interesse for det så kjører
jeg gjerne en liten workshop på Svestad for de som har Gopro og
trenger å lære seg litt om hvordan de bruker den og kanskje et
krasjkurs i å redigere video!
Kom deg ut i vannet og film noe gøy nå da!
Takk for fint blogginnlegg, gleder meg til fortsettelsen! Og håper på fotoworkshop i å redigere video. For meg oppleves det å eie et goProkamera som å eie et garnnøste - jeg er like forbasket langt unna videreformidlingen av filmingen, og filmvasen er i ferd med å knuse min stakkars maskin bare jeg nærmer meg kabelen for overføring - så klippekurs hadde vært til stor inspirasjon og ikke minst nytte.
SvarSlettOg fint å få opplysning om lys-mulighetene til goProkameraet. Det hadde gått meg hus forbi at jeg kunne lyssette fra stativ, armer. Kobles disse lysene til kameraet? Dvs at blitzen responderer på et knips? (er dette evt nytt for goPro 3?)
Det er overraskende bra kvalitet i den lille plastboksen goPro, og startprisen er så billig at man omtrent kan le seg ihjel` men jeg tror nok jeg har brukt omtrent like mye penger på goPro-produkter som dykkeutstyr i seg selv, så helt sikkert nevenyttig med debatt på hva man egentlig trenger av utstyret. Det er lite av det jeg har handlet inn som jeg faktisk bruker.
Foreløpig oppstod den vakreste goPro filmen min da jeg for litt over en uke siden mistet min lykt & kamera inne i havnen på Svestad, da kameraet lå helt steady igjen på smågrusen, og fortsatte filme så lenge batteriene varte .. utsvømmingen og tilbakekomsten, og isen som levde ut en dans i vannflaten over det ensomme viewpoint`et fra havbunnen.
Om jeg kan komme med et forbrukertips til buddyer, er det at goPro3-undervannshuset med firkantet flatlinse, kan brukes på goPro2 kameraet. Slik tøffer du opp designen av det gamle kameraet, men ikke minst slipper "kuøye-opplevelsen" den runde flat-linsa goPro2-huset har, gir deg. Sistnevnte uten tanke på evt oppjusteringer i selve filmkvaliteten mellom utgavene - kanskje vi kan få et blogginnlegg om dette også? Hva er egentlig nytt i goPro 3?
-Gopro er primært et videokamera sog en bruker IKKE blitz, men videolys og primært montert på lengre armer.
SlettDet nye i Gopro3 er vel Black utgaven som har mye bedre følsomhet for lite lys. I tillegg er det jo wifi( som du ikke trenger under vann), mindre (som ikke er så viktig under vann) og høyere oppløsning opp til 4k. GoPro2 passer vel ikke i Gopro3 hus så vidt jeg vet...